Tahlil için üretim fiyatı ile değer arasındaki ayrım bir
yana bırakılabilir, zira bu ayrım, toplam toplumsal sermaye ürünü dikkate
alındığında ortadan kalkar.
İşçinin toplam işgünü iki kısma ayrılmaktadır. Bunun bir
kısmında işçi kendi emek gücünü yenilemek için gerekli olan değeri; yani
gerekli emeği, iş gününün diğer kısmında ise; emeğin ücretlerde gerçekleşen
kısmının üzerinde, artı değerde ifade olunan fazladan emeği üretir. Fazladan
üretilen artı değer ise, kâra (girişimci kârı, faiz) ve ranta bölünür. ”Demek
oluyor ki, içerisinde, emekçilerin toplam emeğinin bir gün ya da bir yıl boyunca
gerçekleştirildiği, metaların toplam değer kısmı, bu emeğin yarattığı yıllık
ürünün toplam değeri, ücretlerin değerine, kâra ve ranta bölünür. Bu toplam
emek, gerekli-emek ile, emekçinin, kendisine ödeme yapıldığı ürünün değer
kısmını, yani ücretlerini yarattığı emek ile, artı-emeğe, ürünün artı-değeri
temsil eden ve karşılığı ödenmeyen artı-emeğe bölünür; bu artı-değer de, daha
sonra, kâr ile ranta ayrılır.” K-3-732 Demek ki yıllık yeniden üretilen değerin
gerekli olanı ücretler, artı olanı ise kâr (girişimci kârı, faiz) ve rant
olarak görünmektedir. Burada değişmeyen sermaye değerin yıllık ürün değerinde
yeniden üretilmemiş olduğuna da vurgu yapalım.
Marx devamla, artı değerin bir kısmının gelir olarak
harcanmayıp biriktirilmesini bir yana bırakarak, ikinci cildin 3. Kısmında ele
aldığı, toplam toplumsal sermayenin yeniden üretiminde, basit yeniden üretim
şeması üzerinden, toplam ürünün gerçekleşmesini tekrar ele almaktadır. Marx,
ürünlerin değerini ücret, kâr ve ranta ayırmanın temelden yanlışlığına
değiniyor. Zira ürün değerinde değişmeyen sermayenin değeri de korunur. Bu
yanlış anlamayla birlikte; değişmeyen değişen bağıntısı ve dolayısıyla da artı
değerin niteliği böylece de; kapitalist üretim tarzı anlaşılmamıştır. Emeğin
değer üretirken eskiyi de koruduğu kavranamamıştır.
Marx bölümü bitirirken, kapitalist toplumdan sonra da
değer belirlemesinin, emek zaman düzenlenmesinde, toplumsal emeğin üretim
gruplarına dağıtımında ve defter tutma anlamında devam edeceğini belirtiyor.
Paragrafı buraya alalım; “kapitalist üretim tarzının ortadan kalkmasından
sonra, ama hâlâ toplumsal üretimin devamı sırasında, değer belirlenmesi şu
anlamda egemen olmaya devam eder ki, emek-zamanının düzenlenmesi, toplumsal
emeğin çeşitli üretim grupları arasındaki dağılımı ve en sonu bütün bunları
kapsayan defter tutma, her zamankinden daha önemli hale gelir.”K-3-747
Yani burada Marx, komunizmde de 'deger' yasası işleyecek mi diyor?
YanıtlaSil